مقالات

نگهداری کولر آبی در زمستان

نگهداری کولر آبی در زمستان

در انتهای تابستان برای جمع ‌آوری لوازم سرمایشی از قبیل کولر های آبی و گازی، دانستن برخی نکات ضروری است که در این مقاله به آن‌ها خواهیم پرداخت. فروشگاه چشمک سعی دارد با نکاتی که بیان می‌شود روش‌های نگهداری کولر آبی در زمستان را به شیوه صحیح خواهید آموخت و برای انجام آن‌ها خودتان هم می‌توانید دست به کار شوید.

با آمدن فصل پاییز و زمستان باید در پی جمع کردن تجهیزات خنک‌کننده باشید. زیرا دیگر نیاز به وجود کولر آبی، گازی و یا حتی پنکه ندارید. پس همان‌ طور که در فصل گرم سال برای راه ‌اندازی کولر باید یک سری اقدامات انجام داد، در ابتدای فصول سرد نیز تغییراتی در وضعیت کولر حاصل کنید. این تغییرات موجب می‌شود تا طول عمر دستگاه افزایش یافته و سال‌ ها بتوان از آن استفاده کرد.

اجزای مکانیکی کولر آبی

اجزای مکانیکی کولرهای آبی بسیار ساده بوده و اغلب دارای طراحی ثابتی هستند. این اجزا که می توان در تمام کولرهای آبی به صورت متداول آن ها را مشاهده نمود عبارتند از:

  • بدنه کولر آبی یا محفظه (Housing) که می تواند از فلز (گالوانیزه) یا پلاستیک ( پلیمر ) باشد تا دربرابر اکسیداسیون مقاوم باشد. البته برای افزایش مقاومت بدنه در برابر اکسیداسیون از پوشش های رزینی قوی نظیر پوشش های اپوکسی (Epoxy Coatings) استفاده می نمایند.
  • سیستم توزیع آب (Water Distribution System) توزیع آب در طول واسط های تبخیری را بر عهده دارد که در اغلب کولرها به صورت سه یا چند راهی می باشد. البته آب پخش کن ها می توانند انواع مختلفی داشته باشند.
  • واسط های تبخیری (Cooling Pads) که می توانند به صورت پوشال های چوبی نظیر اسپن (Aspen) و امثال آن باشند و یا به صورت پدهای سلولزی (Cellulosic Pads) امروزی در سیستم جای گیرند. وظیفه این واسط ها نیز انجام انتقال حرارت می باشد. و نوع آن تاثیر بسزایی در نحوه عملکرد کولر و کیفیت هوای خنک خروجی از آن دارد.
  • ناودان ها و مخزن ذخیره آب (Water Tank) آب ریزش یافته از واسط های تبخیری در پایین کولر را جمع کرده و نگهداری می نمایند.
  • شناور یا فلوتر (Floater/Float Valve) که وظیفه تنظیم سطح آب را بر عهده دارد.
  • و پولی ها، تسمه ها، یاتاقان ها و اجزایی از این دست که به صورت مکانیکی در سیستم فن و الکتروموتور عمل می نمایند.

اجزای الکترومکانیکی کولر آبی

  • فيوز براي حفاظت تجهيزات الكتريكي از نوع اتوماتيك يا آلفا بوده
  • سيم فیوز و کلید کولر جهت کاهش افت فشار التکریکی
  • كليد كولر جهت استارت واترپمپ و الكتروموتور و هم چنین کنترل دورهای آن
  • كابل کولر که شامل چهار رشته است و جهت ارتباط کلید مورد استفاده قرار می گیرد
  • جعبه اتصال يا ترمينال جهت ایجاد ارتباط میان الكتروموتور فن، واترپمپ و خازن
  • خازن که وظیفه اصلاح ضريب قدرت را بر عهده دارد و اغلب دارای ظرفیت الکتریکی ۲۰ یا ۲۵ میکروفاراد است.
نگهداری کولر آبی در زمستان

روش نگهداری کولر آبی در زمستان

  1. اولین اقدام برای جمع کردن کولر آبی این است که باید دریچه ‌ی آن را بپوشانید. این کار موجب می‌شود تا سرما و باد وارد خانه نشده و گرما نیز هدر نرود. پس در های طرفین کولر را باز کنید، با استفاده از یک پارچه ضخیم و یا پلاستیک دریچه را ببندید.
  2. بهتر است پوشال‌ ها را از درپوش ‌ها جدا کنید و بشویید، زیرا رطوبت، موجب تجمع باکتری شده و محیط آلوده‌ای ایجاد خواهد کرد.
  3. سیستم برق را قطع کنید، دیگر نیازی به برق ندارید.
  4. شیر آب ورودی را ببندید، شلنگ آب را باز کرده و آن را در کیسه‌ ای قرار دهید تا بتوانید سال آینده هم از آن استفاده کنید.
  5. درپوش کف کولر را باز کنید تا آب موجود در آن تخلیه شود و کف کولر را تمیز کنید.
  6. بهتر است با استفاده از یک فرچه سیمی تمام آهک و رسوب ‌های چسبیده شده به درپوش ‌ها و بدنه‌ی کولر را تمیز کنید. این رسوب‌ ها هم ظاهر کولر را زشت و زننده کرده و هم موجب پوسیده شدن آن می‌شود. حال پوشال‌ های خشک شده را در جای خود قرار دهید.
  7. شناور را خارج کرده، بشویید و برای استفاده مجدد در سال آینده داخل کولر قرار دهید، زیرا با خالی کردن آب کولر، شناور از تنظیم خارج می‌شود. برای جلوگیری از شکستن و یا هرز شدن پیچ‌ های آن، بهتر است شناور را جدا کنید.
  8.  اقدم بعدی باز کردن تسمه است. برای اینکه در زمستان از آسیب وارد شدن به تسمه جلوگیری کنید، بهتر است آن را از پروانه جدا کرده و داخل بدنه کولر قرار دهید.
  9. حتما در مدتی که از کولر استفاده کرده‌اید، موتور آن گردوغبار گرفته که این خود از عمر مفید محصول می‌کاهد، با استفاده از یک دستمال، سطح آن را تمیز کرده و روغن‌ کاری کنید.
  10. حال درپوش‌ها را در جای خود ثابت کرده و اطمینان حاصل کنید که تمام مراحل را انجام داده‌اید.
  11. اگر کولر دارای سایبان است که هیچ، ولی اگر سایبان ندارد بهتر است آن را با پلاستیک بپوشانید تا باران و برف به آن آسیب وارد نکند.

نحوه انسداد دریچه کولر آبی

به چندین روش می توان دریچه کولر را بست تا هیچ گونه سرمای وارد خانه نشود.

  • اولین و بهترین روش برای اینکه دریچه کولر آبی خودتان را بدون هیچ دردسری ببندید استفاده از فوم مسدود کننده دریچه کولر آبی است. فوم مسدود کننده ویژگی ها و مزایایی بسیار زیادی دارد از جمله مهم ترین آنها می توان به جلوگیری از هزینه های انرژی و مصرف سوخت صرفه جویی اشاره کرد. از دیگر ویژگی های فوم می توان به موارد زیر اشاره کرد:
  1. عایق حرارت، برودت، رطوبت و صوت دریچه کولر آبی
  2.  جلوگیری از ورود گرد و غبار، سر و صدای محیط بیرونی ساختمان و اتلاف انرژی
  3. نصب برروی انواع سطوح دریچه های کولر اعم از فلزی یا غیر فلزی
  • دومین روش که هزینه بسیار کمی نسبت به دیگر روش ها دارد استفاده از ورقه فویل است. البته این مورد می تواند آسیب های جدی به دیوار وارد کند و رنگ دیوار را از بین ببرد. شما باید برای تابستان سال بعد دیوار را هم رنگ کنید.
  • آخرین روش که به تازگی رواج پیدا کرده است استفاده از پوشش دریچه کولر مغناطیسی می باشد. چنین روشی به دلیل نقاط قوتی همانند استفاده مجدد یا نمای مناسب جهت پوشش دریچه کانال کولر دارد بسیار محبوب تر از ۳ روش دیگر است. اما یکسری نقاط ضعف دیگر هم دارد ازجمله آنها می توان به عدم وجود برچسب در پشت آهن ربا یا آهن ربای متوسط و نه چندان قوی اشاره کرد.
نگهداری کولر آبی در زمستان

نکات مهم در سرویس کردن کولر آبی بعد از فصل تابستان

  1. لوله و دریچه ی اطمینان آب را در جای خود روی تشتک کولر محکم کنید.
  2. تسمه ی کولر را بازدید کنید. در صورت معیوب بودن، تعویض شود.
  3. به وسیله ی انبردست، زایده ی فلزی نگهدارنده ی پوشال در دو طرف درپوش را  صاف کنید.
  4. نگهدارنده های پوشال را با دست به طرف پایین پوشال فشار دهید و آن ها را آزاد و از درپوش جدا کنید.
  5. پوشال های کهنه را  از محل خود بیرون بیاورید و آن را به عنوان زباله بسته بندی کنید تا سبب آلودگی محیط و آتش سوزی نشود.
  6. هر دو سال یکبار پوشال را تعویض کنید. این مرحله هم در سرویس و تمیز کردن کولر بسیار با اهمیت میباشد.
  7. ناودانی درپوش ها را کاملاً تمیز کنید تا منافذ آن ها باز شود.
  8. پس از تمیز کردن همه ی قسمت های کولر، اگر خوردگی مشاهده کردید با سمباده ی ۲۵۰ آن را به دقت تمیز کنید، سپس تشتک را ضد زنگ و سپس رنگ آبی بزنید.
  9. بعد از خشک شدن رنگ، نگهدارنده ی پوشال را در تشتک پایین کولر برای سال آینده نگهداری  کنید.
  10. درپوش های بدون پوشال را در جای خود قرار دهید.
  11. پس از گذاشتن درپوش ها روی کولر پارچه ی برزنتی بکشید تا از گرد و خاک و باد و باران مصون باشد.
  12. برای نگهداری از کولر در زمستان دریچه آن را ببندید تا هوای گرم داخل منزل در زمستان از طریق دریچه هوا هدر نرود.
نتیجه:

تمام اقداماتی که ذکر شد، شاید چیزی حدود یک الی دو ساعت از وقت شما را به خود اختصاص دهد. ولی انجام دادن همین چند مورد کار، به طول عمر بیشتر کولر آبی شما کمک کرده و مانع از این می‌شود که هزینه‌های اضافی برای تعمیر و یا تعویض قطعات آن بپردازید.

نگهداری کولر آبی در زمستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *